Работа в екип


Да работиш в екип е трудно нещо. Опитваме се да учим децата в занятията по роботика да работят по двама. В състезанията FLL отборите са от 5 до 10 човека, които се предполага да работят с един робот. И така като наблюдавам децата отстрани си давам сметка, че ние възрастните не сме по-различни. Борим се за някаква роля в екипа и започваме да се държим по определен начин в зависимост от тази роля.

Мениджърите си придават важности, а по-неопитните често се опитват да „минат метър“. Първите си мечтаят екипите им да работят бързо и качествено, понякога дори не за много пари, а втората група си представят ръководния кадър като голям професионалист, който винаги е насреща за компетентна помощ, и който никога не обръща внимание дали хората му си тръгват от работа в 4 или прекарват 3 часа обедна почивка.

Хубавото на това да работиш две неща едновременно и то на различна позиция по отношение на опита е, че не ти остава време да се самозабравиш. Едновременно съм по-опитна и съм извоювала уважение в екипа, в чието създаване участвах, и в същото време съм неопитен програмист в друг екип, в друга фирма. В единия случай се отнасям с тези, на които искам да предам знания и опит, с подходящото отношение и уважение, а в другия – се старая да се възползвам от всяка възможност, за да се уча и да допринасям за развитието на организацията, за която работя. В идеалния случай, този, който управлява други хора, е по-опитен от тях и има на какво да ги научи. Това е разликата между тях. Ето и конкретен пример: преди време обещах да помогна с конкретна задача в Robopartans. Направих го без да пришпорвам човека, който работеше по задачата. Усетих къде му е трудно и заедно се справихме с проблема. Очаквах от този човек активност  и желание за работа, беше важно да научи нови неща, както и стана. На другия ден отидох на работа, от мен се очакваше да свърша неща, с които не се бях занимавала до сега. Спомних си какво ми е направило впечатление предния ден, когато аз съм била в позицията на по-знаеща. Определено беше от полза в един и същ момент да съм в две тотално различни роли. Дадох си сметка какво искам аз от някого и го приложих върху себе си. Резултатът не закъсня. Задачата ми беше изпълнена, без да губя уважението на моя мениджър.

Ако понякога се съмнявате, че не се държите адекватно в едната или в другата роля, защо не се опитате да промените нещо. Не просто да си представите себе си „в обувките на другия“, а наистина да предприемете необходимата промяна. Само така можете да разберете наистина дали имате отношението и опита да сте начело на екип, или сте достатъчно активен и отдаден на работата си като служител. След като направите този малък експеримент, не забравяйте да си извадите поуките от него и да се поучите. Бихте ли променили нещо в държанието и отношението си?

Вашият коментар

