Какво да направите, ако имате идея за подобряване на образованието?


Помните ли проучването PISA 2009, което с няколко думи заключи, че българските ученици изпитват големи затруднения да извличат, тълкуват, осмислят информация, както и с това да се изразяват.

Преди време за една от статиите ни получихме следния коментар от дете 5-ти клас (преди сме получавали и други подобни):

добар ден вие днес бяхте в нашето училиште и оченици от 5г клас ни хареса вашеро училиште и аз искам да ви попитам нешто вазмойно ли е да си закупим частите за робота и да СИ НАПРАВИМ РОБОТ И ДА си го замен но вие ни казажте че ште трябва да ги развалим затова може ли оъ някаде да си закупим тези части и ние да си направим наш собствен робот ако мойе бихте ли ми казали от каде са частите

Признавам, че и на мен още от ученик ми е по-интересно да разговарям за програмиране и техноголии отколкото за граматика и правопис. Признавам и, че като ученик съм изпускал запетаите, бъркал съм „о“ с „у“ и други. Но не си спомням, някога като ученик да съм виждал, такава поредица от грешки.

Оттук нататък има две посоки за размисъл:

  1. Всичко е наред. Нали всички разбираме петокласника какво иска да ни каже. Какво толкова се ядосваме? Не е спазил това и това правило, сбъркал е тази и тази буква. Голяма работа. Тези букви и правила нали са създадени от хора, за да помагат на хора. С времето се променят. За какво са ни запетайки, букви като „щ“, защо трябва да се пишат всички букви от дадена дума. Нали се разбира какво иска да каже? Оставете го на мира!“ – има хора, които разсъждават така. И това обяснение много ми прилича на следния израз, който може да чуете често от по-възрастни хора „За какво ти е GSM? За какво ти е компУтър? Баба ти цял живот GSM-и е ползвала и на компУтри е играла!“.
  2. Другата посока на размисъл на мен повече ми харесва. Очевидно този петокласник не е заинтересован да пише домашните си по български език и литература. Но се е заинтересовал от роботите. Пред нас сега стои въпросът как можем да използваме информационните технологии, за да помогнем на учениците да се изразяват граматически правилно и да допускат по-малко правописни грешки. Все още не знам отговора, но съм готов да приема предложения.

В последните години се запознах с доста хора, които имат идея как да подобрят доста неща в процеса на образование, но не са събрали подкрепа, не са намерили възможност, ученици, партньори, финансиране и не са успели да реализират идеята си.

Затова имам следното предложение – Ние от Робопартанс, знаем как да обясняваме сложни абстракции от математика, физика, технически науки на един по-достъпен език. Знаем малко и за правопис и граматика и определено ще се радваме на още идеи в тази посока. Нека всеки, който има идеи как да помогне на учениците да се изразяват по-правилно да се свърже с нас.  Ние можем да „предоставим“ няколкостотин деца, заинтересовани от роботи и информационни технологии, с които да пробвате вашата идея. Деца в една различна обстановка от класната стая. Където са по-освободени и където трябва повече да търсят решения отколкото да ги получават наготово. Ще имате възможност да видите как учениците откликват на вашето предложение. Дали то ги заинтригува. Дали и колко ги затруднява. Дали научават нещо и носи ли вашата идея допълнителна стойност.

Елате и пробвайте идеята си за подобряване на образованието. А след това даже ще ви дадем идеи откъде да намерите финансиране, за да я реализирате.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s