Кой дава парите?


Обръщаме прекалено много внимание на „гениалната“ си идея, как ще я реализираме, как ще забогатеем, … А най-важното някак остава незабелязано. Говоря за бизнес модела или по какъв начин ще печелите след като идеята ви види бял свят.

В началото ми се стори странно, че продуктът и начинът, по който фирмата печели, може да нямат нищо общо. Зависи от бизнеса, разбира се. Ако сте майстор баничар и правите банички, в повечето случаи печелите от тяхната директната продажба .

Последните години стана модерно и доста удобно да се печели от реклама. Няма значение от продукта или услугата, която предлагате. Рекламата е универсално средство за приличен доход – вие предоставяте място във вашия сайт, хората го отварят, преминават през отделните страници и след това започват да цъкат по рекламните банери.

И все пак, не бива да разчитате само на такъв източник на печалба. Бизнес моделът е една от най-трудните части от планирането на бизнеса, но веднъж измислен и приложен, носи много голяма възвръщаемост.

Ако не сте наясно с това от къде и как ще печелите, по-добре изчакайте, премислете отново нещата, преди да се хвърлите да реализирате идея, в която има прекалено много неизвестни. Липсата на ясен план от къде ще дойдат парите може да провали всяка интересна и печеливша идея. Преди да налеете пари в една несигурна реализация, инвестирайте време и знания и си осигурете обещаващ старт на бизнеса.

One comment

  1. Георги

    Кате, принципно съм съгласен, но много от големите батковци (напр. Пол Греъм) говорят за „богатството“ (wealth), което продукта създава и, че ако той създава богатство в по-общ мисъл то ще се намери начин рано или късно да носи и истински пари. Тук разбира се стои въпросът с финансирането – как ще изкараш докато почнат да идват парички🙂

    Иначе някои от най-изестните старт-ъп-и са тръгнали без очевиден или пък със „счупен“ бизнес модел. Например Google доста късно вкарват модела с рекламната мрежа, който всъщност ги прави свръх богати. Twitter и Facebook също не тръгват с ясен бизнес модел. Първоначалният вариант с рекламата във Facebook беше много неефективен, но напоследък го оправиха вкарвайки по-социален елемент и контекст в рекламките.
    Тwitter още не е вкарал реклама въпреки, че тръгнаха някакви слухове за „локална реклама“ или нещо такова…🙂

    С две думи – не се спирайте ако имате яка идея, дори първоначално да изглежда без смислен бизнес модел. Разбира бизнес моделът би бил сериозен ( да се чете „задължителен“😀 ) фактор ако търсите институционално финансиране (банки, големи VC, …).
    Иначе баланса във Вселената се поддържа и ако направите нещо добро за много хора със сигурност и вие ще спечелите рано или късно!🙂

    Успехи!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s