История на българското предприемачество


Замисляли ли сте се какво знаете за развитието на българското предприемачество? Кога е възникнало то? Има ли някакво отражение върху сегашното положение на предприемачите в България днес. На пазара има безброй книги по икономика и предприемачество – повечето преводи от чуждестранни автори, някои от тях се намират и в оригинал. В нито една от тях не се споменава за предприемачеството в България, което, сигурна съм, не ви изненадва.

Аз се заех да потърся източници, където да намеря информация за историята на българското предприемачество. Единственото, което трябваше да намеря, е книга по предприемачество на български автор. Както казват хората, който търси – намира. И аз не останах разочарована. Попадна ми книгата на Йордан Коев – „Предприемачеството“, която съдържаше именно нещата, които ме интересуваха.

Знаете ли, че:

  • през 1750 година е създаден първият долап за източване на копринени нишки;
  • през 1836 година е основана първата държавна фабрика за текстил с управител Добри Желязков;
  • през 1860 година е създадена първата държавна печатница в Русе;
  • през 1881 година е основана бирената фабрика „Шуменско пиво“ в Шумен?

Е, аз не знаех. Това, разбира се, не е основното, което може да се научи от тази книга. Това са само интересни дати и събития, които доказват, че процесите по основаване и развитие на българското предприемачество са започнали преди векове. За да разберем настоящето, трябва да познаваме миналото. Това ми се струва най-правилният начин да се гради бъдещето. А ние сме част от него.

P.S. Датата на основаването на бирената фабрика „Шуменско пиво“ я пише на бутилката, ама кой да чете🙂

Вашият коментар

