Едно кафе и един SWOT анализ, моля!


Напоследък много нашумя веригата Старбъкс (Starbucks) в София. Вече има отворени две кафенета в центъра на града.
Дългоочакваната поява на тази марка на българския пазар наподоби отварянето на Макдоналдс в София – първите няколко дена беше трудно дори да се влезе в заведението.
Ето защо, когато ми попадна пример за SWOT анализ на прочутата верига кафенета, не се поколебах да го публикувам.
Информацията е взета от сайт за обучения по маркетинг, който от своя страна твърди, че е използвал само информация, свободно достъпна в Интернет.
Преди да продължите да четете публикацията си припомнете какво означава SWOT анализ. Начертайте си таблицата с четирите групи – силни и слаби страни, възможности и заплахи – и попълнете в тях помощните въпроси.
Подредете наличните данни в таблицата като отговорите на въпросите в нея.

Силни Страни
  • Корпорацията Старбъкс е много доходоносна – през 2004 година печели 600 милиона долара над предвидените приходи. Възвръщаемостта на компанията за същата година надхвърля 5000 милиона долара.
  • Марката е известна по света с доброто качество на предлаганите продукти и услуги. Има почти 9000 кафенета в 40 страни (ако тогава не са имали предвид България, значи сега са повече от 40 страни).
  • През 2005 година компанията е в класацията Топ 100 на Fortune за най-предпочитано място за работа.
  • Старбъкс е изградила набор от етични ценности, които следва стриктно.
Слаби Страни
  • Въпреки че Старбъкс е известна със създаването на нови и интересни продукти, има реална опасност с течение на времето клиентите да загубят интерес към марката.
  • Повече от три четвърти от кафенетата Старбъкс се намират в Щатите, което води до прекалено голяма зависимост от американския пазар.
  • Основното предимство пред конкуренцията на Старбъкс е продажбата на кафе на дребно. Когато дойде момент за разразстване на компанията, основната ѝ дейност може да се окаже пречка за пробиването на други пазарни сектори.
Възможности
  • Компанията е доказала много пъти, че умее да се възползва от предоставените ѝ възможности (дали това не се дължи на добре изготвения SWOT анализ?). През 2004 година заедно с компанията Hewlett Packard, Старбъкс въвежда услуга за записване на CD-та в едно от кафенетата си в Санта Моника, Калифорния. Посетителите на заведението могат сами да избират песните, които да им бъдат записани. Това се оказва много печеливша стратегия. Забележете нещо много важно. Преди време бях писала за създаване на Син Океан. Това е начин не просто да преборите конкуренцията, а да минете на друго ниво, където конкуренция реално няма. Старбъкс не въвежда нов сорт кафе, с което люто да се конкурира с всички малки и големи магазини за кафе. Захваща се с нещо, което привидно няма нищо общо с кафето, а по-скоро с пиенето на кафе, съчетано с любима музика. Функционално-емоционалната ориентация е един от основните начини за създаване на Син Океан и Старбъкс определено знае как да го използва.
  • Постоянно въвежда нови продукти и услуги, с които да привлича вниманието на клиентите си. От опит мога да ви кажа, че термочашите и термосите на Старбъкс са едни от най-добрите, които някога съм ползвала. Определено си заслужават парите.
  • Разширява се пазарът на кафе в Индия, което позволява на компанията да увеличи развитието си в международен мащаб.
  • Кооперирането с производители на храни и напитки е още една възможност, от която компанията се възползва.
Заплахи
  • Никой не може да предвиди дали пазарът на кафе ще продължи да се развива и дали в един момент клиентите няма да загубят интерес към продуктите и услугите, предоставяни от Старбъкс.
  • Цената на кафето и млечните продукти постоянно расте. Това е предизвикателство за компанията да поддържа конкурентни цени на продуктите си.
  • Идеята на Старбъкс за създаване на кафенета, в които са съчетани продукти с много високо качество и приятна домашна атмосфера, лесно е копирана от много други компании. Забележете, че дори цветовете, в които са боядисани заведенията на Онда, Costa Coffee, Coffee Heaven, и много други са почти едни и същи. Това създава много сериозна конкуренция. Единственият начин Старбъкс да остане на върха е да продължи да създава Сини Океани.

Сега вече знаете, защо компанията Старбъкс е толкова успешна. И докато пиша тези редове, незнайно как ми се допи кафе… в Старбъкс. А на вас?

About these ads

4 comments

  1. ekaterinaanachkova

    Отговорът на Старбъкс не закъснява. Вижте какво пише в новия брой на Капитал. Остава само да очакваме новото разтворимо кафе и на нашия пазар. Ценител на кафе съм и нямам търпение да го изпробвам. Дано да помогне на компанията да стъпи на крака по време на кризата.

  2. дено

    аз пак съм тук – както се казваше в една стара рубрика
    Кате, поздравления за желанието, с което си развиваш блога.
    един коментар пак от мен по повод на днешната тема – пак в контекста на финансовата криза и Старбъкс почват доста сериозно със затваряне на кафенета.
    А аз лично предпочитам едно кафе пъ български, на българска територия, със стари приятели и на голяма раздумка…
    по-добре пред тия халби тук дето ги размятат…

  3. ekaterinaanachkova

    Така е Дено, всеки се бори с кризата. Само за протокола, не оспорвам очарованието на турското кафе и приятната компания. Но кафенета като Старбъкс и Онда също имат плюсове, ако не друго, поне за разнообразие. Като се върнеш, те чакам в кафето на 5тия на еспресо от машината ;)

  4. Lio

    Дали някой може да ми даде инфо по отношение на цените на термочашите им , искам да зарадвам любим човек с най-доброто :)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s