Колкото повече, толкова повече!


От известно време изучавам една теория, която нямам търпение да споделя с вас. Всички ние сме предприемачи, имаме идея, борим се за нея, искаме да я осъществим, да печелим от нея, да я развиваме. Наясно сме обаче, че за да пробием, без значение на кой пазар, трябва да сме уникални и неповторими. В противен случай ще бъдем изядени от първия по-сериозен конкурент. Получава се един порочен кръг, от който на пръв поглед няма излизане.

Специалистите обаче твърдят, че има. Името на изхода се нарича стратегията „Син Океан“. Според нея, за да създадете нещо уникално, трябва внимателно да проучите конкуренцията и да направите анализ на няколко неща:

  • Кои характеристики от продукта или услугата на конкурентите ни са до болка познати на хората и трябва да бъдат променени или отстранени? Премахнете ги!
  • Има ли нещо, което идва малко в повече на клиентите, нещо, което е сложно, което изисква прекалено голяма компетентност у клиентите? Намалете го!
  • Имат ли потенциалните ни клиенти някакви нужди и потребности, които по някаква причина не са били напълно задоволени? Създайте ги!
  • Кои фактори съществуват, приемат се добре от клиентите, но не са развити достатъчно? Увеличете ги!

Тези четири действия формират новата крива на стойността, спомагат за създаването на нов продукт или услуга. Най-хубавата част е, че този продукт или услуга няма реална конкуренция в настоящето. Възникнал е благодарение на внимателния анализ на конкуренцията, подобрил е слабостите, увеличил е силните страни, създал е стойност, която до този момент не е съществувала. Все едно да създадете каруцата, когато колелото вече е било измислено.

Само по този начин можете да създадете предимство пред конкуренцията на пазара, да се гмурнете в дълбините на „Синия Океан“. Компанията няма нужда да хаби време и ресурси, мъчейки се да пребори гигантите в бранша, вместо това може да инвестира в създаване на нещо уникално. На всички ни е ясно, че българската компания за спортни дрехи DIEL Sport няма да пребори гиганти като adidas или Nike. Въпреки това продуктите ѝ са достатъчно добри, за да имат добри позиции на пазара не само в страната, но и извън нея.

Обратно, „Червеният Океан“ означава вглъбяване в начините да се пребори конкуренцията, игра, която много пъти се оказва неравностойна и води единствено до спиране на всякакво развитие и възможности за една компания.

И така, да се върнем към основната идея: колкото повече, толкова повече (цитат от „Мечо Пух“, на А. Милн). Още с първите си крачки в бизнеса и предприемачеството мислете за „Синия Океан“ и за това как той може да ви бъде от полза. Създайте свое пазарно пространство без да се тревожите, че на другия ден могат да ви вземат хляба с едно щракване на пръстите. Обезоръжете конкуренцията, преди да се е превърнала в опасност. Звучи страхотно, нали?

P.S. Ако искате да научите повече за тази стратегия и за нейните възможности, горещо ви препоръчвам книгата Стратегията „Син Океан“ на В. Чан Ким и Р. Моборньо.

4 comments

  1. Георги

    Отдавна се каня да я купя и прочета, само чакам да поспадне малко купчината от недочетени още книги🙂

  2. Pingback: Едно кафе и един SWOT анализ, моля! « Където идеите стават реалност…
  3. Pingback: Да спечелиш, без да се състезаваш |

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s