Моят бизнес план – Част 3: Оценка на конкуренцията


Нека погледнем истината право в очите. Много малко вероятно е да сте изобретили продукт, който да е абсолютно уникален на пазара (евентуално ако изобретите машина за телепортиране, ще имате значително предимство пред конкурентите си). Дори и да напишете в бизнес плана си, че нямате абсолютно никакви конкуренти, всички знаем, че това няма да е вярно. Затова приемете факта, че не сте единствени на пазара, не си заравяйте главата в пясъка, защото само вие ще изгубите от това.

Вместо това направете изчерпателен списък на всички фирми, предприемачи и институции, които поне малко се доближават до това, което вие предлагате. Имайте предвид не само настоящите си конкуренти, но и бъдещите. Може би с право ще попитате защо един бизнес ангел или друг рисков инвеститор би доверил парите си на вас, когато там някъде има толкова други възможности.

Първо, не другите, а вие сте потърсили помощ от този бизнес ангел.Също като с историята за бедния човек, който постоянно се молел на съдбата да направи така, че да спечели от лотарията, но никога не бил пускал фиш. За да ви дадат, първо трябва да поискате.

Второ, макар и да имате конкуренция, вие все пак предлагате нещо по-добро, имате някакво хитро предимство, вършите работата си със страст и притежавате още множество качества, които инвеститорът търси у вас.

Внимателното разписване и анализ на конкурентите ви ще ви помогне да си изясните какво целите и с какво можете да подобрите продукта или услугата си.

Тази част на бизнес плана е хубаво да включва следните точки:

  • Бизнес средата, която е валидна за вас и за вашите конкуренти.
  • Какво са нуждите на пазара, които задоволявате с вашия продукт или услуга?
  • Какъв е вашият целеви пазар, какви са настоящите и бъдещите ви клиенти? Защо биха избрали точно това, което предлагате?
  • Изборяване на компаниите, които са ви преки или косвени конкуренти, какво предлагат те, с какво вие сте по-добри или не сте по-добри от тях.

Виждала съм доста пъти предприемачите да пренебрегват тази част. Това че не познават конкурентите си означава, че не познават и пазара. На кого са тръгнали да продават тогава? Все едно на краставичар, краставици да пробутваш. Не допускайте и вие тази грешка. Проучете конкурентите си и изпробвайте продуктите им. Само така ще успеете да сте по-добри от тях.

One comment

  1. Pingback: Колкото повече, толкова повече! « Където идеите стават реалност…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s