Искам да започна бизнес, но какъв?


Имаш пари и ентусиазъм за започване на собствен бизнес, но нямаш идея. Никаква идея. Знаеш само, че искаш бързичко да пробиеш на пазара и не ти се занимава с откриване на топлата вода.

Имам решение за теб – франчайзингът. Франчайзингът е специална форма на изключителна дистрибуция, която се състои в постигане на споразумение, при което една организация (франчайзингодател), която е разработила успешна стока на дребно или услуга, прехвърля на друга организация (франчайзант) срещу възнаграждение правото да навлезе в бизнеса, при положение, че тя е съгласна да следва определения модел. Най-голямата изгода от франчайзинга от гледна точка на франчайзингодателя е, че той му дава възможност да разшири дистрибуцията на своята стока, без да прави големи капитални разходи.

Да, разходите не са и малко, но в замяна предприемачът получава вече изградена и утвърдена марка, маркетингова стратегия, визия и мисия. Остава да се захване здраво за работа. Тук е мястото да отбележа, че началният капитал никак не е малък и ако си решил да се захванеш с франчайзинг най-вероятно не си прохождащ предприемач. Друг вариант е да вземеш солиден заем от банка или от фонд, но в България това все още не е широко разпространено.

Една от най-популярните франчайзинг марки е Макдоналдс. Не си мисли обаче, че бизнесът, с който можеш да се захванеш, е непременно отваряне на ресторант. На пазара има всякакви видове бизнес, като се започне от домашни услуги, мине се през образованието и се стигне чак до високите технологии.

Тук можеш да намериш интересни идеи за франчайзинг компании, дори и да намериш партньор, който все още не е стъпил на българския пазар. Ако все пак искаш да избереш марка, която вече има представител в България, ти препоръчвам да посетиш българския сайт за франчайзинг.

Можеш не само да започнеш свой бизнес като франчайзант, но и ти самият да станеш франчайзингодател. Но както казват хората, всичко с времето си. След като четеш този блог, вече си направил първата крачка към успешен бизнес.

38 comments

  1. Pingback: Марката ли променя едно общество или обществото формира марката? « Където идеите стават реалност…
  2. nursi

    zdraveite, az sum na na godini i sum ot varna,iskam da zapo4na biznes , no nqmam pari, kakvo moga da napravq i kakuv biznes moga da zapo4na? molq vi daide mi suvet,za6toto sled vreme 6te mi se rodqt bliznaci

  3. Кирил

    Здрасти nursi.
    Първо честито за близнаците🙂

    Така зададен обаче въпросът ти е много общ. Пробвай да помислиш за някакви граници на бизнеса, с който искаш да се занимаваш. Нещо за което имаш знания или познати или пък огромно желание да се научиш. Можеби искаш да се занимаваш със софтуер или пък с реклама или с продажба на техника или внос и дистрибуция на ауспуси. А ако си научен работник и се занимаваш с химически материали примерно може да имаш идея за супер мощен и уникално евтин експлозив.

    След като помислиш за идеята и насоката ще можем по-точно да ти помогнем за това от къде точно ще дойдат парите.

  4. Петър

    Здравейте, бих искал да получа малко по-подробна информация относно франчайзинга за Макдоналдс. От къде мога да достъпя тази информация и с кого точно трябва да се приказва за откриване на Макдоналдс по франчайзинг. Благодаря предварително

  5. Росица

    Здравейте, искам да започна бизнес в областта на фирзьорството, да си направя салон, но за целта ми трябва компетентно мнение и съвет като цяло за този бизнес…какви разходи и какви печалби мога да очаквам тъкнкостите и подводните камъни на бизнеса, ако можете да ме съветвате в тази област, ще съм Ви благодарна

  6. bgmindstorms

    Здравей Росица.
    Имам познат, който започна салон във Варна, но го затвори в рамките на 6 месеца. Ще го разпитам за „тънкостите“.

  7. Станислава

    Здравейте! Искам да Ви попитам за една моя идея за бизнес, как бих могла да я осъществя. Първо и най-важното е, че нямам стартов капитал. Като вариант обмислям за кредит, ако имате други идеи, ще се радвам да ги споделите: ) Та идеята ми е: В квартала, в който живея няма аптека. Аз обаче нямам и подходящото медицинско образование, за да я отворя. Искам съвет как да постъпя, за да се осъществи тази моя идея. Благодаря предварително, за помощта.

  8. bgmindstorms

    Здравей Станислава.

    Последните няколко месеца се готвят законодателни промени в начина, по който се управляват аптеките. Може да следиш пресата в следващите седмици, за да поучиш повече информация.

    Доколкото знам, за да отвориш аптека ти трябва магистърска степен фармацевтика. Не може да отвориш повече от 2 или 4 аптеки. И трябва да отговаряш на доста сериозни изисквания. Но затова по-нататък.

    От бизнес гледна точка помисли с какво разполагаш ти. Трябват ти, освен идеята, знания, пари и хора. Според мен, трябва поне едно от трите в началото трябва да предоставиш ти, а в твоя случай може да започнеш с хората.

    Как да постъпиш ти? Отиди в една аптека в съседния квартал и неформално ги разпитай как върви бизнеса – примерно много хора ли си купуват това или оново, продават ли се и в какви количества определени лекарства. След това се попитай, чак толкова много хора ли живеят в твоя квартал и много далеч ли е съседния. Разучи, в общи линии, какви стойности може да очакваш от дейността на една аптека.

    Чак след това мисли за останалото.

  9. Андреа Стоянова

    Здравейте,
    искам да започна бизнес на франчайз и съм се насочила към отварянето на еротичен магазин през лятото по южното черноморие, някой да ми даде съвет към коя фирма да се обърна за повече информация?

  10. Михаела

    Здравей Андреа,аз отдавна пазарувам от един сайт,а и близка моя приятелка върти успешен франчайз бизнес от тази фирма:
    http://www.cupidon.bg .Надявам се,че съм ти помогнала по някаквъ начин-и Успех ти желая!

  11. aleks

    Имам страхотна бизнес идея. Всеки които информация да ми пише на скайп – dalgee91

  12. Таня

    Здравейте,
    искам да започна първоначален малък бизнес с производство и продажба на понички и други вкусни неща.Какво ще ме посъветвате има ли смисъл в това?

  13. ekaterinaanachkova

    Здравейте,
    Винаги има смисъл! Преди да започнете проучете добре какви ще са вашите клиенти, какво искат те, къде са най-много (за да знаете къде да продавате), колко ще ви струва производството на една бройка, при колко продадена продукция ще имате печалба, колко е минимумът продажби, заради които ще си струва цялото начинание. Отговорите на тези и на много други въпроси се наричат още бизнес план. Колкото сте по подготвена, толкова по-малко изненади ще имате като започнете.
    Успех!

  14. Stanimir

    Здравейте и от мен искам да започна бизнес с безалкохолни напитки газирани и не газирани натурални сокове нектари…….
    някой знае ли нещо за този вид бизнес бечеливш ли е как е изобщо.

  15. pavlina

    искам да започна бизнес с внос на анатомични и ортопедични обувки ,като в зависимост от търсенето ,евентуално да принеса и производството им в българия след време.това точно франчаиз ли се нарича?мислите ли че хората имат потребност от такива обувки,като се има в предвид,че цените на анатомични и ортопедични обувки са доста високи.аз лично от години ползвам само този вид обувки,понеже съм с силна деформациа на стапалата

  16. mariana

    аз бих желала да създам клуб по занимания за възрастни и пенсионери,както и да си помагат един друг с това кои какви способности има

  17. bgmindstorms

    Здравей Павлина.

    Има два момента
    1. Ако искаш да продаваш обувките на българския пазар ти щи си по-скоро дистрибутор. Може да имаш собствен магазин или да нямаш. Може да се свържеш с магазини за обувки и да предположиш дистрибуция и доставка на такива обувки до тях. Ако успееш да включиш достатъчно магазини ще може да продаваш достатъчно количества, за да свалиш достатъчно цената от производителя и разликата между на цената, на която ги получаваш и цената, на която ги предоставяш да е достатъчно голяма, за да правиш бизнес.

    2. Не съм сигурен, но тъй като обувките са ортопедични те може да предполагат по-различно отношение. Ако трябва да се извършат специални обучения за служители, да се използват определени процедури и процеси при покупко/продажбата на обувките, съществува изключително ценно и незаменимо знание от процеса на работа, което партньорите ще споделят с теб и най-вече ако имаш голяма търговска марка, зад чието име да застанеш, партньоството започва да прилича на франчайз.

    Лично аз ти препоръчвам да направиш едно просто проучване. Колко доктора има в България в тази област? Колко от пациентите им се нуждаят от ортопедични обувки? – пиши им по едно мейлче и ги питай. Къде са тези пациенти? Колко други доставчици и дистрибутори на ортопедични обувки има. Това ще ти даде добра представа за пазара и оборота на ортопедични обувки.

    След това помисли какво точно може ти да добавиш в цялата схема и как ще си по-добра от другите и да изградиш успешен бизнес.

    Да прехвърлиш производството в България е изцяло друг бизнес, тъй като производството може да се изнесе без реално да има пазар в България – пример обувките Meindel, произвеждани някъде до Пловдив и продавани „навсякъде другате, но не и в България“.

  18. bgmindstorms

    Здрасти Марияна.

    През 2010 проект за социален патронаж спечели 3-то място в наградата Empower за изключителни млади предприемачи. Погледни http://www.piamater.org/.

    Може да се свържеш с тях или ако искаш да си им „конкурент“ да видиш какво правят🙂

  19. Georgi Stoqnov

    zdraveite. Imam ideq da si napravq fitnes no neznam dali 6te e rentabilen iskakm go za6toto imam golemi poznaniq za oprajneniqta i za samite ma6ini kato struktura!!!

  20. bgmindstorms

    Георги, какъв точно е въпросът? (Защото фитнеси много и със сигурност са рентабилни, щом съществуват)

  21. Емилия

    Здравейте,
    имам идея да отворя малка пекарна за сладкиши и хляб. Избрала съм и добра локация за това, което искам, но нямам бизнес план. Дайте ми съвети как да го направя? Аз ли да го изготвям, или външна фирма?
    Това, което искам е кокетно заведение за мъфини и други сладории + кафе. Сутрин ще се пекат сладкишите / за да закусват бизнес хората /, а към обяд слагаме дъхави багети за нискокалорични сандвичи + фреш / отново за бизнес хората /. Локацията, която съм избрала е до централа на банка+училище. Това е в общи линии.

    По-голямата ми идея е за ресторант /работещ само вечер/ с не повече от 12-14 места. С много малко неща в менюто, но за това май се исисква повече капитал…

    Дайте ми съвети от къде бизнес план? Защо затварят заведенията за хранене? Кое държи клиентите и привлича нови в този бранш?

  22. bgmindstorms

    Здравейте Емилия.

    Не можете да предоставите бизнес план на външна фирма. Това си е вашият бизнес.

    Предполагам вас ви притесняват числата, въпреки, че в един план има много повече.

    Започнете от там. Опитайте се да сведете всички числа до две. Приходи и разходи. Какви приходи очаквате от продуктите, които ще продавате? Колко сладкиши ще продавате всяка сутрин? Само лятото ли? Само зимата ли? Направете проста табличка на компютър и въведете в едната клетка броя на продуктите, които ще продавате, а във втората тяхната средна цена. В третата клетка направете умножение на двете. Така ще имате поне началото, за да сметнете вашите бъдещи приходи.

    След това сметнете вашите разходи. Колко ви струва на вас да продадете един мъфин. Тук влиза материал за производството и продажбата му – материали, наеми, заплати. Сметнете колко ще ви струва, за да продадете 10, 100, 1000 мъфина на ден.

    Накрая се пробвайте да разбиете тази информация по месеци за няколко месеца напред и теглете чертата. Когато сте готова ще имате още повече въпроси от сега, но ще имате и насока какви точно са тези въпроси и къде да търсите решенията.

    Бизнес планът трябва да помогне на вас като вие си отговорите на вашите въпроси. Не на нечии други въпроси. Трудното тук е какви са въпросите. Можете да видите примерни въпроси от шаблоните използвани в Наградата Empower – http://www.empower.bg/projects.php?id=1&tab=criteria&ln=2 както и конкретните документи на http://www.empower.bg/docs/2011/Empower_Award_Document_Set_2011.rar

    Защо затварят заведенията за хранене? – Хората обичат да ядът. Още повече – налага им се. Много хора може да не се съгласят с мен, но според мен заведенията за хранене затварят по две причини. Несъобразени цени спрямо клиентите и несъобразен персонал спрямо клиентите. Уви, в този бизнес съм бил само клиент (засега) и не мога да дам много препоръки отвътре.

  23. Aava

    Свързах се с компания която произвежда уникални анатомични обувки,с много високо качество,които аз използвам от много години.Желая да започна бизнес с тази компания,като вносител на тези обувки за България.Какви документи трябва да притежавам ,които да ми дават правото на внос,също не зная какви документи да изискам от израелската фирма за да е всичко легално в България.Търсих информация в интернет относно митата ,но не открих нищо.Имам възможност да работя с тази компания,а не зная от къде да започна.Има ли някакви облекчения от страна на България,за облекчаване на мита и данъци,след като обувките които ще внасям са с цел здравето на хората(анатомични ,ортопедични).Града в който живея има само един магазин за такъв вид обувки.Да…цената не е най ниската,но мисля че необходимоста на хората от този вид обувки е голяма .Не мисля да скачам в дълбоки води изведнъж,но и не зная от кои институций трябва да тръгна за да започна оформяне на документите.

  24. sasic

    Здравейте.Казвам се Александър на 30 год. От няколко месеца съм се спрял на идеята за отваряна на малка хлебопекарна за производство на така наречения селски хляб. В района който съм избрал се намират 12 села с общо население 6740 души (последното преброяване).Бихте ли ме насочили какъв размер ще бъде инвестицията за средно производство на ден около 500-700 хляба 500-600гр. Ако някой се е занимавал или се е интересувал от този вид бизнес ще съм много благодарен да ми предостави някаква насока или повече информация. Благодаря предварително.
    Поздрави!

  25. bgmindstorms

    Здравей Александър.

    За съжаление специалано аз и Екатерина нямаме опит в тази сфера и не мога да ти отговоря за момента. Ако успея да разуча допълнително ще ти пиша. Надявам се някой от другите читатели да е запознат.

  26. Cveti

    Здравейте,имам желание да започна бизнес с печене и продажба на пици.Имам малък капитал за започването и съм избрала мястото.Но не съм много наясно с този бизнес има ли смисъл да го започвам и ще бъде ли печеливш.За сега нямам бизнес план.Моля ви дайте ми съвет да се захващам ли със правенето на пици или да се ориентирам към друго нещо.Благодаря Ви предварително.

  27. ekaterinaanachkova

    Здравейте Цвети,
    На Ваше място не бих се захванала с бизнес, който не съм разучила. Проучете в района колко подобни места за хранене има, дали са посещавани, колко хора минават от там, колко от тези хора биха купували често от пиците. Съберете възможно най-много информация от бъдещите ви клиенти и от хората, които вече са в този бранш. Лично аз нямам опит в този бизнес. Тези стъпки бих предприела, ако ми предстои да се захвана с област, в която нямам опит.

    Поздрави,
    Катя

  28. bgmindstorms

    Здравейте Цвети,

    Преди време до нашия офис имаше едно момче Филип, който правеше най-готините бургери на „този свят“. Говорил съм си с него и този човек беше правил бързи закуски, дюнери, пици в цяла България. Ако ме потърсите допълнително мисля, че ще мога да ви дам контакт и да обсъдите с него нещата. Мисля, че ще може да ви бъде партньор в това начинание с цялото знание, което има.

    Поздрави,
    Кирил

  29. mariyan

    какви документи са ми нужни ако искам да давам мотори и колела под наем

  30. Милена

    Здравейте, обмислям започването на собствен бизнес и по точно нещо като малко цехче за домашен хляб ,но не съм на ясно как точно може да стане и какви документи са ми нужни. Моля за информация. Благодаря!

  31. milena

    Здравейте,искам да отворя малък магазин за обувки,чанти и джунджуриики.Знам че трябват доста парички за едно такова начинание ,които аз нямам,дали може да ми дадете някакви нАсоки за стоки на консигнация .
    Благодаря

  32. bgmindstorms

    Здравейте Милена (първата),

    Като за начало ще ви трябва регистрирана фирма. https://ekaterinaanachkova.wordpress.com/2009/07/28/registeringcompany/

    След това ще ви трябвата разрешения от ХЕИ за работа с храни. Ако им се обадите ще ви кажат детайлно.

    След това ви трябва да намерите доставчици и клиенти и си имате един малък собствен бизнес.

    Поздрави,
    Кирил

  33. gamishev

    здравейте,четох някой други коментари и виждам всеки иска да направи нещичко че да може да му идват по-големи доходи. казвам се кристиян,аз също имам своя идея за бизнес който съм си мечтал от малък а именно винаги ми се е искало да си отворя „квартално кафенце“имам някакъв стартов капитал но все пак не съм сигорен дали ще ми стигне.наясно съм с някои неща като например:ако имам маси отвън какво ми е нужно за да си останат там🙂 и като цяло какви що годе документи ми са нужни за да работи така нареченото „квартъално кафенце“.Чудя се какви ли още куп работи ми са нужни за който даже незнам.предполагам не е много лесно да си отвориш кафенце,но ако може да ми помогнете по някакъв начин ще съм ви много благодарен.всяка една информация която е нова за мен ще ми е много полезна.пак ви благодаря предварително

  34. hasan

    zraveite i az kakto ostanalite v toq forum imam svoq idej za biznes ,i moqta e da si otvorq malka fabrika za razfasofka za meso , imam podhodqshto mqsto imam i znaniqta ,i iskam produktite da gi iznasqm za germaniq i polsha imam i pazara ,no nemie qsno kakvi dokumenti shte mi bidat neobhodimi lagodarq vi predvaritelno ….

  35. krimido

    Здравейте .Мисля да се занимавам с ръчно изработвани бижута от полимерна глина и продаване на тениски с щампи.Може ли някакъв съвет и евентуално някои фирми със заинтригуващи продукти

Вашият коментар

