Моят бизнес план – Част 1: Изпълнително резюме


Изпълнителното резюме е една от най-важните части на бизнес плана. Инвеститорите прочитат първо нея и на базата на това решават дали изобщо ще разглеждат целия бизнес план. Доста сериозна задача за двете странички, в които трябва да се побере това резюме.
Друг въпрос е дали писането на бизнес плана трябва да започне точно с резюмето. Обикновено правим резюме на вече написано нещо и това до някъде е логично. Специалистите съветват различни неща. Според някои това е първото нещо, което трябва да подготвим преди да се заемем с разработването на цялостния бизнес план. Други се придържат към класическия стил на писане – резюмето остава за най-накрая.

От личен опит мога да се съглася и с двата варианта. Обикновено започвам с изпълнителното резюме, набелязвам основните идеи и части, описвам цялата информация, с която разполагам и която обикновено е доста оскъдна в такъв ранен етап на бизнеса. След това го оставям на страна, използвам го само за справка, докато описвам отделните части на бизнес плана. Накрая се връщам към резюмето, допълвам го и го завършвам.

Всяко изпълнително резюме трябва да съдържа следните точки:

  • Описание на бизнеса и на неговите концепции – споменава се името на компанията, какъв е нейният юридически статут, кратко описание на предлагания продукт или услуга. Хубаво е от първите абзаци да лъха ентусиазъм и професионализъм. Целта им е да грабнат вниманието на ангела и да доведат до цялостно разглеждане на предложението, изложено в целия бизнес план.
  • Възможности и стратегия – ако компанията въвежда иновативен продукт или услуга на пазара тук е мястото това се да опише, без да се дават подробности, за да се предпази идеята от евентуална кражба. Обръща се внимание и на стратегиите за развитие на бизнеса.
  • Целеви пазар и планове за разпространение – за кого е предназначен продуктът или услугата и след колко време се очаква да бъдат възстановени първоначалните инвестиции и кога се предвижда фирмата да има печалби.
  • Предимства пред конкуренцията – изброяват се настоящите конкуренти и с какво новият продукт е по-добър.
  • Екип – споменават се главните фигури в компанията, чиято роля е важна за създаването и разпространението на продукта или услугата.
  • От какви средства се нуждае компанията и за какво възнамерява да ги използва.

Вече споменах, че цялата информация не бива да надхвърля 2 печатни страници. Бизнес ангелите разглеждат десетки изпълнителни резюмета и е от изключителна важност вашето да грабне тяхното внимание.

Ако до сега никога не сте писали такова резюме си заслужава да отделите нужното време и средства и да потърсите професионална помощ. Така значително увеличавате шансовете си да получите финансирането, от което имате нужда.

И най-важното, докато съставяте това резюме ще си изясните какво всъщност целите и какво искате да постигнете с настоящия бизнес. Не се учудвайте, едно е да си мислите, че знаете какво искате и съвсем друго – да го напишете. Сами ще се убедите в това.

И да не забравя, задължително условие, не само за изпълнителното резюме, но и за целия бизнес план, е да е написано грамотно и да е оформено добре. Винаги, когато пишете точка от бизнес плана, гледайте с очите на бъдещия инвеститор. Това ще ви помогне да сте максимално критични към написаното, което е само във ваша полза.

3 comments

  1. Pingback: Добрият бизнес план - първа стъпка за успешен бизнес « Където идеите стават реалност…
  2. Pingback: Моят бизнес план - Част 2: Описание на компанията « Където идеите стават реалност…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s